Koh Lipe

Då så, nu kommer efterlängtade inlägget från min nyårstripp!

God fortsättning på er!! Hoppas ni alla hade ett grymt nyårsfirande för det hade jag!

En vecka på Koh Lipe är en vecka på en paradisö. Det är nog inte för inte som Koh Lipe kallas "The Maldives of Thailand"...

Ännu har massturismen inte nått Koh Lipe, men jag antar att det tyvärr bara är en tidsfråga. Men än så länge är det ett behagligt lugn över ön. Mycket mer än att sola, bada, unna sig massage, åka longtailbåt, snorkla och dyka finns inte direkt att göra. Vill man verkligen koppla av är det hit man ska åka.

På vägen ut till Koh Lipe körde speedbåten förbi vykortsvyer som den här otroligt vackra ön!

Väl framme mötte jag upp grabbarna Niklas, Mattias, Olle, Anton och Robin!

Dag 2 åkte vi på en båttur som tog oss till underbara små öar och kritvita stränder.




Finns det ingen snö får man göra sig en sandängel istället!

Koh Lipe har tre stränder och den mesta tiden tillbringade på Sunrise Beach som helt klart är den finaste på ön. Dessvärre är det tyvärr rätt så skräpigt på stränderna då det inte är ovanligt att skymta plast, krossat glas och annat som folk bara kastat utan längre eftertanke.



En av restaurangerna på Koh Lipe är den som tillhör Moutain Resort och det är gryyym utsikt där uppifrån!


Att Thailändarna inte är några hejare på engelska har man ju förstått vid det här laget. Även om det i de flesta fall är frustrerande får man sig ibland ett gott skratt också. Spana in framsidan på den här menyn, tummen upp för den här stavningen!

Några fraser som Thailändarna briljerar med och som används flitigt är "same same", "no have" och "can not". Den förstnämnda frasen fick vi bland annat erfarara på restaurangen på Moutain Resort då Olle beställde "Exactly the same as Niklas". Servitrisen/Servitören (man vet aldrig så noga. I detta fall är vi dock rätt säkra på att hon egentligen är en han) tittade fundersamt på Olle som upprepade igen att han ville ha "The same". Servitrisen/Servitören tänkte efter en gång till och utbrast sedan "Ooh!! Same saaaaaame!?!!"
Suck.

Massage är något som verkligen är värt att unna sig här i Thailand. En timmes behandling går på runt hundralappen och efter en lat dag på beachen är det guld att bli lite ompysslad =)

Helt okej utsikt från massagestolen!

Njuuuuuter

Huvudpunkten med resan var ju att fira nyår och det blev ett ordentligt firande! Kvällen började med middag för att sedan fortsätta med fyrverkerier, bira, hårdrock och elddansare på stranden samt trubadurande tillsammans med ett gäng thailändare!

En Mai Tai är ett måste när man är i Thailand =)

Ös på beachen

Det var inte bara nyår, det var full moon också!!


Grabbarna drog från ön ett par dagar tidigare än mig och jag passade då på att utforska ön! Lokalbefolkningen bor inte i lyxvillor direkt. Man är förvånad att de små skjulen håller för väder och vind (om de nu gör det...).


En liten Thaipojke leker med sin radiostyrda bil på stranden


Solnedgång på Koh Lipe


På vägen tillbaka till fastlandet stannade jag till på nationalparken och robinsonön Koh Tarutao. Det får ni läsa om i nästa inlägg =) Nu ska jag sova!

Puss och kram på er!

Kommentarer
Postat av: Eiram

Åhhh så underbart på Koh Lipe!Vill åka dit pronto!!! Apropå snö....gå in på min blogg...vi har fått lite av den varan...Du kanske vill bli SNÖ-IMPORTÖR i Thailand!?!?! Jag exporterar gärna lite (läs;MYCKET)!!!Du missar den värsta vintern på 40år säger dom som va med på 60talet vilket inte ens jag va....Antar Du tycker det är hemskt tråkigt ;-) Så snälla när Du kommer hem i mars, ta med Dig VÄRMEN!!!!!!Ha en riktig trevlig fortsättning och ha det så skönt där borta!Stor bamse kram och en stor snöängel (riktig ;-) ) till Dig kära syster! va rädd om Dig, för jag har bara en syrra!!!!KRAAAAAM!!!!!

2010-01-07 @ 22:58:05
URL: http://www.marie-bergstrom.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0