Flow goes India

Störtskönt resesällskap :)


Väl framme i Indien möttes vi av en smutsig, sliten flygplats, falska baggage men och försäljare och tung luft med karaktär av bränd plast. Det var mörkt när vi kom fram så vi såg inte så mycket just då, men fick se desto mer dagen efter. Så mycket sömn blev det dock inte första natten då vi satt uppe och drack chai-te och kollade på gymnastik... haha. Lyckades nog få 1 timmas sömn i alla fall innan det va dags att kliva upp för att åka och kolla in stället där eventet skulle vara...

Det var verkligen en upplevelse att se hur det såg ut på Kolkatas (Calcuttas) gator. Det var som att tiden hade stannat i staden nån gång i början på 1900-talet... Bilarna verkade just ha kommit till stan och ingen visste hur man skulle hantera dem. Tutan var omåttligt populär och jag skojar inte att de tutade på ALLT och ALLA. Det var ett konstant tutande och jag hade nog blivit galen om jag hade bott där en längre tid. Att det var vänstertrafik märktes nätt och jämnt och jag vet knappt om de själva var helt säkra på vilken sida av vägen man skulle köra. Bilar trängdes med folk på gatorna, cyklar, mopeder och det mest fashinerande -vagntaxi. Tänk er häst och vagn, fast ni byter ut hästen mot en människa...


Tyvärr tog jag alldeles för lite bilder och många är inte av bästa kvalité eftersom de e tagna ur ett bilfönster... Men ett litet urval kan jag lägga upp i alla fall!

Hur som helst, konstrasterna var enorma. De som är fattiga i Indien har inte ett enda litet öre, de som är rika sitter på alla pengar. Verkar inte direkt finnas något mittemellan. Folk bor på trottoarerna. Det är där de sover, äter, uträttar sina behov, tvättar sig, tvättar sina kläder, klipper sig, rakar sig...




När vi kom fram till hotellet där eventet, som var ett bröllop, skulle hållas var det som att kliva in i en annan värld. Taj Bengal som hotellet hette tillhör Indiens främsta 5-stjärniga hotelkedja.

Hotellet var omringat av murar och grindar och var starkt vaktövervakat. För att komma in på hotellet gick man igenom en checkkontroll som används för handbagaget på flygplatser. Eventet väntade ca 700 gäster och ett stort antal arbetare jobbade med att bygga upp salarna där det skulle äga rum.

Medans indierna stretade på tog vi oss en chai-te vid poolen.

Självklart glömde jag ju kameran när vi åkte tillbaka sen senare på kvällen när själva eventet satte igång... Jag kan i alla fall säga att det var galet. 700 glada indier på dansgolvet, 4 glada svenskar bakom baren, DJ känd från Bollywood, indisk musik, västerländsk musik, house, pop, rnb, massa drinkar, shots, skumpa och lite flair!!! Det va gryyymt! Tippar på att vi nog kröp till kojs vid halv 6-tiden.

Dag 2 var det dags för det andra eventet som fortfarande var samma bröllopsfest. Det är ju alltid fest i flera dagar när indierna gifter sig. Denna kväll var det bara jag och Dannie som shakade drinkar då gästantalet var lite färre och stämningen lite mer städad.

Meningen var att vi skulle åka hem dagen efter men flygbiljetterna kunde bokas om så vi kunde åka hem direkt efter det andra eventet var slut.

Att komma tillbaka till Bangkok efter att ha varit i Kolkata var också en enorm kontrast i sig. Jag har aldrig upplevt Bangkok renare och mer organiserat än nu...

Häftigt var det. Riktigt häftigt.
xx

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0