Chockad!

Som jag tidigare nämnt är kurserna här på skolan mer eller mindre ett skämt. Det största skämtet av de alla är E-business!

På alla lektioner står läraren och pratar entonigt i microfon medans eleverna sitter och snackar (högt) med varandra. Ibland skrattar (hulkande ljud) läraren till åt sina egna skämt och fortsätter sedan med "anyway...sooo...". På fredagar när vi har workshop och ska lära oss hur man gör en egen websida får vi bland annat lära oss hur man markerar en text (sätt pekaren vid slutet av meningen och dra musen över texten. För er som inte vet alltså...) och hur man sedan kan flytta texten till ett annat ställe (kopiera, klistra in...).

Jag har nu vant mig vid att acceptera faktumet att svårighetsgraden på denna kurs inte kommer bli högre än så här.

Men idag var nog droppen.

Vi skulle ha en grupp-presentation inför klassen om en business idé som vi kommit på. Som jag nämnt i tidigare inlägg bestod min grupp av favoriten USA plus två någorlunda normala kineser. Efter att förra veckan kommit på vad vi skulle skriva (jag lade fram en idé men blev överkörd av USA, så det blev till slut hans idé så klart. Jag orkade inte heller lägga nån energi på att motarbeta honom...) tog USA på sig ansvaret att göra hela powerpointen. Soft, då slipper vi andra liksom..(grupparbete?!). Med ödet i hans händer fick jag som tur var se vad han hade åstadkommit innan lektionen började. Han hade även gjort en lista på vem som skulle säga vad.

Redan här var ju nivån sjunken ner till golvet eftersom exakt det vi skulle säga var det som stod på slidsen (brukar ju annars bara vara punkter för att underlätta för lyssnaren), det vill säga en roman på varje slide.

Under presentationen var det så klart ingen som lyssnade, inte ens läraren som satt och pratade i mobiltelefon..! Jag skojar inte. Det kändes som att prata in i en vägg och jag var sjukt nära på att lägga ner mina papper och ta mitt pick och pack och gå. Det hade ändå inte gjort nån skillnad.

Våran grupp var först ut. Vad som sedan presenterades vet nog inte ens studenterna själva. Uppgiften var att presentera en affärsidé (alltså en egen). ALLA hade missat den lilla detaljen. En grupp stod och pratade om nån jävla (ja, man får svära när man är arg) docka som ändrade ögonfärg när man drog i ett snöre och deras business idé var att sälja denna redann uppfunna existerande docka online som redan går att köpa online... En annan grupp stod och pratade om VICHY (ni vet hudvårdsprodukter), dock inget om de skulle sälja det eller hur...

Behöver jag ens nämna att alla stod och läste innantill?? Behöver jag ens nämna att det de sa och det som stod på slidsen var kopierat direkt från Internet??

Sedan terminen började har vi gått igenom 10 kapitel (vilket innebär typ 3 sidor från varje kapitel). Nästa vecka ska vi ha midterm exams. Logiskt nog borde provet vara alla kapitlena. Så klart kommer det endast vara på de FYRA första. Och enligt lite insider information (Tina) vet jag att många av frågorna kommer vara 1X2-frågor...

Jag var rent utav chockad och dessutom arg när jag gick ut från lektionsalen. Visst uppskattar jag lite plugg och mycket fritid för lättförtjänta poäng, men det här är inte okej!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0