Dag 1

·         Anländer i Bangkok ca halv två Thailändsk tid. Det är 30 grader varmt :)

·         En försynt thaistudent med underbett står med en felstavad välkomstskylt: Lisa Bergstöm. Han undrade sedan hur man uttalar mitt efternamn och jag fick då lite snällt påpeka stavfelet (inte för att det gjorde nån uttalsskillnad för honom ändå...).

·         En 45 minuter lång taxibussfärd tog oss till stället jag skulle bo på.

·         Frida kommer och möter mig och jag känner en lättnad över att jag hamnat på rätt plats... Även om mina förväntningar va låga på boendet blev jag inte direkt positivt överraskad.

+ stor säng

- sängen är gjord av betong. Typ.

+ rymligt rum

- även rummet känns betong-style och när man kom in möttes man av en nymålad målarfärgsdoft blandat med mögel. Yummi...

+ rymlig garderob

- det var först när jag öppnade den som det riktiga mögeldoften exploderade i näsan samtidigt som jag ser träet söndertrasat av en fuktskada i hörnet. Kläderna får ligga kvar i väskan ett tag till.

+ balkong

- eller vänta, ”kök”. Diskho finns. Utsikten följer även den betongtemat. Rätt in i en husvägg ser jag och tittar jag ner, eller nej, titta inte ner!! Inte för att det är högt utan för att det ser riktigt snuskigt ut där nere.

+ badrum på rummet med dusch

- är garanterat inte gjord för den som inte är thailändare, man är glad om man lyckas tråckla sig in och ut. Duschstrålen pumpade ut ca 10 droppar vatten i minuten. Långa duschar kommer det bli.

+ AC. Den dämpar ljudet från korridoren, intilliggande lägenheter och diverse ovälkomna prasslande djur.

- hindrar dock inte ovälkomna djur från att komma in i rummet trots stängd dörr och myggnät (se senare punkt). Det måste finnas en lönngång.

·         Efter att lämnat av mina väskor i rummet åkte jag och Frida med Oua (hur det nu uttalas..) till ett köpcenter för att handla småprylar till nya lyan. Men först blev det thaimat för 10 spänn på en liten (vad som verkade provisorisk, men så ser det ut överallt här) ”restaurang”/snabbkök, vad vet jag. Gott var det och en tia kan det ju få va värt ;)

·         Golvmopp, schampo och rengöringsmedel blev bland annat köpt och sen tog jag en välbehövlig dusch.

·         Dagen avslutades med en kvällspromenad runt huset och sedan en bit god mat och Singha som draft beer (eller drught beer som thailändarna tydligen tycker är en bättre stavning) som här serveras från kanna i ölglas fyllda med is. Ljus öl har jag hört talas om men vatten med ölextrakt?? Någon?... Hade nog gärna tagit den där Singha'n just plain.

·         Att tillägga till restaurangbesöket var att de välkomnade oss med små minisugrör och små limtuber. ”Jätteroliga” bubblor kunde man blåsa med dem, sen förstod vi att man antagligen skulle blåsa in också... Det gjorde vi inte. Don't worry.

·         Efter en väldigt intrycksfull dag blev det dags för min skönhetsömn i min skönhetssäng. DÅ såg jag den. KACKERLACKAN.

·         Om det i fortsättningen blir fler inlägg efter det här vet ni att jag överlevt kackerlacksnatten för tro inte att jag vågar försöka mig på att få ut den..!

 

Lisa is in Thailand. Lisa is confused!!!


Kommentarer
Postat av: elin.e

jisses

2009-10-21 @ 14:25:27
URL: http://elineeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0